Relacja z Gliwickiego Pikniku Lotniczo Militarnego 2009
Gliwicki Piknik Lotniczo Militarny 2009
23 sierpnia 2009 roku na terenie Aeroklubu Gliwickiego odbył się kolejny Piknik Lotniczo Militarny. Umieszczenie w tytule pikniku słowa militarny nie oznaczał jednak lotnictwa wojskowego lecz pokazy naziemne w wykonaniu transporterów wojskowych i czołgu PT-91M Twardy. Organizatorzy przygotowali szereg atrakcji od wystawy statycznej po akrobacje w locie. Gwiazdą pikniku był występ Zespołu Akrobacyjnego "Żelazny" w składzie dwóch samolotów.
Zacznijmy jednak od początku, przed oficjalnym otwarciem pikniku lotniczego występy zaliczyła sekcja modelarska. Pokaz akrobacji zespołowej w wykonaniu "Żelaznego" otworzył właściwe pokazy, po czym zobaczyliśmy paru skoczków spadochronowych. Prezentację w powietrzu solo wykonali piloci na samolotach: Jungmann, RWD-5, Cessna 150, 172, Socata, Zlin 526. Zespołowo zaprezentowano także Jungmanny oraz 3Extrim. Z tradycyjnych samolotów, które zawsze oglądamy na piknikach to AN-2, tym wyniósł w powietrze sekcje spadochronową. Natomiast z sprzętu aeroklubowego zaprezentowano Jaka-12 i PZL-104 Wilgę ciągnących za soba szybowce /Puchacz i Junior/.
W części militarnej pokazów zobaczyliśmy sprzęt ciężki: czołg PT-91 Twardy, transporter SKOT i Rosomak. Perełką ich występu było SKOT CRASH czyli masakrowanie samiochodu osobowego przez transportery SKOT... .
Podsumowując, raczej skromna impreza, niezasługująca na miano AirShow. Miejmy nadzieje, iz z roku na roku będzie sie rozwijać.
Air Show Radom 2011 - Lotnisko Radom Sadków, 28-29 sierpień 2011r.
Dwunasta już edycja naszego radomskiego AirShow, za nami, pora więc na podsumowanie. Długo w tym roku oczekiwałem na tą imprezę lotniczą, jednak w drodze, jadąc do Radomia miałem mieszane uczucia. Jak wiemy poprzednie dwie edycje tego airshow skończyły się przedwcześnie, lotniczą tragedią, zgineli piloci, a rok 2011 nie był szczęśliwy dla pilotów występujących na pokazach... Miałem jednak nadzieje, iż tegoroczna edycja zakończy się sukcesem i przyćmi pokazami poprzednie. Moje oczekiwania po tegorocznych wizytach na renomowanych airshow w Europie były także wysokie, na szczęście wróciłem z imprezy zadowolony.
Organizatorzy przygotowali dla odwiedzających podczas dwudniowej imprezy ponad 570 min. pokazów w powietrzu, obszerną lotniczą wystawę statyczną oraz szereg stanowisk producentów lotniczych i firm powiązanych. Po raz pierwszy na naszym airshow można było zobaczyć, aż taką ilość zespołów akrobacyjnych, na zaproszenie odpowiedziało i pojawiło się sześć zespołów. Współorganizatorem imprezy był Aeroklub Polski, któremu przypadł spory blok pokazów na otwarciu imprezy. W bloku wojskowym prezentowali się piloci z kilkunastu krajów min. z Grecji, Holandii, Belgii, Czech. Całość otwierała wielka defilada polskiego lotnictwa - przelot ponad trzydziestu samolotów i śmigłowców użytkowanych przez nasze lotnictwo wojskowe.
Wśród prezentowanych statków powietrznych były:
- pokazy samolotów/śmigłowców historycznych - zrekonstruowanych.
z tej grupy wymienie min. SBLim-2, P-38L Lightning, RWD-5.
- pokazy zespołów akrobacyjnych
wyjątkowo, zaprezentowano sporo zespołów akrobacyjnych: Biało-Czerwone Iskry /7 x TS-11 Iskra/, Zespół Orliki /9 x PZL 130 Orlik II/, chorwacki Krila Oluje /7 x PC-9M/, szwajcarski Patrouille Suisse / 6 x F-5E Tiger II/, francuski Patrouille de France / 9 x Alpha Jet/, włoski Frecce Tricolori / 9 x MB339 /.
- pokazy współczesnych samolotów i śmigłowców wojskowych
Oprócz samolotów użytkowanych przez nasze Siły Powietrzne pokazało się min. lotnictwo: greckie i holenederskie - 1 x F-16C Block52+, amerykańskie - A-10, C-130 Hercules, niemieckie - EF-2000 Eurofighter Typhoon, C-160, tureckie - C-160 Transall, ukraińskie - SU-25UB, AN-26, włoskie - Aermacchi MB-346, AMX, austriackie - Pilatus PC-7, węgierskie - JAS-39 Gripen.
- pozostałe samoloty cywilne, szybowce
Głównie prezentowane przez Aeroklub Polski min.: Extra 330L, Steen Skybolt 300, wiatrakowiec Calidus, AT-3, AT-4.
Z tego co widać powyżej liczba ciekawych samolotów była spora /ogólem ok. 120 na wystawie statycznej i dynamice/. Pokazy rozpoczynały się o godz. 9.00 rano, tak jak wspomniałem wyżej od bloku Aeroklubu Polskiego. Akrobacje lotnicze na małych, zwrotnych Extrach 300 rozgrzały publiczność przed sednem czyli blokiem wojskowym. W tej części pokazów zobaczyć było można w locie także oldtimery min. odrestaurowanego przez fundację Polskie Orły - SBLim-2 /licencyjny MIG-15/, Lockheed P-38L Lightning oraz śmigłowca Bolkow BO-105 z zespołu The Flying Bulls.
Po godzinie 12.00 zaprezentowano w defiladowym szyku najważniejsze z statków powietrznych użytkowanych przez nasze lotnictwo wojskowe: PZL M-28 Bryza, C-130 Hercules, C-295M, SW-4, F-16C, MIG-29A, SU-22M4. Nasi piloci w indywidualnym pokazie zaprezentowali się jeszcze na MIGu-29UB oraz śmigłowcach SW-4 Puszczyk, MI-24D, W-3W Sokół, W-3RM Anakonda / pokaz ratownictwa morskiego/, W-3PL Głuszec. Poza tym warto odnotować prezentację pary samolotów myśliwsko-bombowych SU-24M4, symulujacych atak na cele naziemne /Polska jest jedynym w NATO uzytkownikiem tego samolotu, którego lotnicze życie powoli dobiega końca./ oraz symulację walki powietrznej pomiędzy dwoma parami naszych F-16C Falcon i MIG-29A Fulcrum, zakończonej wygraną F-16. Bardzo dobrze też, na tle innych zespołów akrobacyjnych wypadli piloci z Biało-Czerwonych Iskier oraz Orliki.
Z gości tegorocznego airshow w Radomiu niewątpliwie w pamięci zostaną piloci F-16, prezentowały się trzy wersje tego samolotu z holenderskiego Demo Team-u, belgijskiego Solo Display Team oraz greckiego Zeus F-16 Demo Team. Dla Greków był to pierwszy po utworzeniu zespołu wystep na airshow i to bardzo udany. / Lotnictwo Grecji użytkuje F-16 w tej samej wersji, co nasze siły powietrzne - Block 52+ / Z pozostałych także atrakcyjnych występów gości pod radomskim niebem wymienię min. austraickiego PC-7 Pilatus, czeskie Mi-24/35W, JAS-39 Gripen, włoskiego AMX oraz Aermacchi MB-346 / Aermacchi MB-346 brał udział w przetargu na samolot szkolenia zaawansowanego LIFT dla PSP, jak wiemy już, przetarg został anulowany. Ciekawostką jest, iż konstrukcyjnie MB-346 nie jest do końca włoski, wyszedł z biura rosyjskiego Jakowlewa.../
Wracając do zespołów akrobacyjnych, premierę nad naszym niebem miały zespoły z Szwajcarii - Patrouille Suisse, latający obecnie na samolotach amerykańskiej produkcji F-5E Tiger. Pomalowane są w biało-czerwone barwy z białym krzyżem od spodu samolotu. Drugim zespołem pierwszy raz występujący na polskim airshow to chorwacki Krila Oluje, latający na samolotach turbośmigłowych Pilatus PC-9M. Oba zespoły popisały się perfekcyjnym pilotażem. Na zakończenie pokazów organizatorzy pozostawili występy tegorocznych gwiazd czyli włoskiego Frecce Tricolori / byli już gośćmi na AirShow Radom 2001 / oraz francuskiego zespółu akrobacyjnego Patrouille de France. / wystepowali już na AirShow Radom w roku 2000, 2003, 2005 /. Pokaz obu zespołów był mistrzowski, sporo dymu w barwach narodowych, efektowne mijanki i figury. Porównując jednak, moim zdaniem lepszy występ na airshow zaliczyli francuzi na swoich Alpha Jetach, włosi lepszy pokaz zaprezentowali na austriackim Air Power w lipcu.
Interesująco wypadła także wystawa statyczna. Zaprezentowano rzadko goszczące na pokazach w Radomiu samoloty szturmowe - ukraińskigo SU-25UB oraz amerykańskie A-10. Poza tym wystawiano min. EF-2000 Eurofighter Typhoon, Pilatus PC-7, JAS-39 Gripen, C-160 Transall, MIG-29A, SU22UM3K, C-130 Hercules, CASA C-295M, W-3PL Głuszec, SW-4 Puszczyk, MI-17, MI-14PŁ, MI-24/35W, AN-2, PZL M-28RM Bryza. Niektóre z statków powietrznych można było także zobaczyć na stoiskach firmowych producentów lotniczych min. W-3PL Głuszec, S-70i International Black Hawk, Aermacchi MB-346 Master.
Jak zawsze na pokazach lotniczych moje oko skupia się na tych samolotach i śmigłowcach, które wyróżniają się specjalnym okazjonalnym malowaniem. I w tej edycji radomskiego airshow było kilka perełek. Najlepiej prezentował się austriacki Pilatus PC-7 w zielonkawo-wężowym malowaniu, następnie smoczy antek AN-2, czarne SU-22UM3K, JAS-39 Gripen z tygrysem, SU-25UB z paszczą rekina oraz MIG-29A z herbem kościuszkowskim na górze kadłuba. W sobotę zaliczył tez przelot AWACS E-3A Sentry z okolicznościowym malowaniu z okazji 25-lecia służby AWACS w NATO.
Podsumowując, bardzo udana impreza, sporo do obejrzenia w powietrzu i na ziemii. Bezpiecznie do samego końca. Organizacyjnie też lepiej niż na poprzednich edycjach airshow. Rozmieszczono kilka parkingów w różnych częściach miasta, skąd przejazd zapewniały autobusy miejskie / o dziwo kursowały często / po raz pierwszy unikneliśmy korków na dojeżdzie i wyjeżdzie z Radomia. Zapewniono więcej punktów kasowych, a bilety można było też wcześniej kupić poprzez internet. Sporo stoisk z małą gastronomią, kolejki więc znośne. Na stronie www organizatoów można było obejrzeć teren pokazów z kamer internetowych / szkoda tylko iż nie wyświetlano samych pokazów dynamicznych /. Ogólem pokazy lotnicze w oba dni odwiedziło ponad 180 tys widzów, myślę iż także zadowolonych z imprezy. Tak trzymać...
Relacja z Air Show Radom 2009
POKAZY LOTNICZE - AIR SHOW RADOM 2009
W dniach 29-30.08.2009r.odbyła się kolejna edycja największych pokazów lotniczych w kraju AIR SHOW RADOM 2009. Niestety po raz kolejny nie była imprezą udaną. Sobotnie pokazy dynamiczne w większości udaremniła fatalna pogoda, natomiast niedzielny pokaz przerwano po katastrofie Białoruskiego SU-27UB. Organizacyjnie przygotowano się nieżle, baza gastronomiczna spora, straganików też / nie wszystkie oczywiście powiazane z tematyka lotniczą/. Minusem było jak zwykle korkowanie się dróg dojazdowych do lotniska, przed pokazami jak i po.
Zapowiadało się całkiem nieżle, gwaiazdami pokazów w powietrzu miały byc zesapoły akrobacyjne Midnight Hawks z Finlandii oraz Red Arrows z Angli. pozostały program też wyglądał imponująco. min. Francuzi na Rafale i Alpha Jet; Białoruini na SU27UB, SU-24, Ił-76; Czesi na JAS-39 Gripen, L-159; Holendrzy i Belgowie na F-16 Falcon; Grecy na Mirage2000. Z naszych statków powietrznych zobaczymy TR-11 Iskry z zespołu Biało-czerownych oraz Orliki z TC-130 Orlik, PZL SW-4, MIG-29, zespół akrobacyjny Żelazny. Jedną z atrakcji miała być pozorowana walka powietrzna pomiędzy F-16 Falcon z MIG-29 Fulcrum. Z pozostałych samolotów wartych odnotowania to: EF-2000 Typhoon, Tornado ECR, C-17 Globemaster III, A-10 Thunderbolt II, C-130 Herkules, CASA C-295.
W drugim dniu pokazów dopisała juz pogoda, bardzo dobry występ zanotowali brytyjczycy z Red Arrows, a Finowie z Midnight Hawks niewiele im ustepowali. To w zasadzie wszystko co udało się obejrzeć, niestety parę minut później występ Białoruskiego Su-27UB zakończył się katastrofą, piloci zgnieli. Pokazy zostały przerwane po raz kolejny z rzędu...
Relacja z Air Show Radom 2005
POKAZY LOTNICZE AIR SHOW RADOM 2005
W dniach 27-28 sierpnia 2005r. odbyła się tegoroczna edycja pokazów lotniczych AIR Show Radom 2005. Organizowane już po raz piąty na lotnisku Radom Sadków pokazy lotnicze patronatem objął Prezydent RP A. Kwaśniewski. Jak zwykle w Radomiu gościło wielu znakomitych pilotów z kilkunastu krajów. Gwiazdami pokazów akrobacji grupowej były tym razem: zespół akrobacyjny Patrouille de France, Red Arrows, Patrulla Aquilla oraz nasi piloci z Żelaznego, Orlika i Biało-Czerwonych Iskier. Tak więc pod względem zespołów akrobacyjnych były to wyjątkowe pokazy lotnicze.
Z gości wartych odnotowania na nasze AirShow przybyli: Francuzi na Mirage 2000C, C-160R Transal oraz śmigłowcach SA342M Gazelle i SA 330 Puma, Czesi na L-159A ALCA i L-159B, Węgrzy na L-159 Albatros i AN-26, Słowacy na L-39ZA, Niemcy na Tornado IDS. Ponadto zleciało się sporo F-16 z kilku krajów i różnych wersjach min. zaprezentowany w powietrzu Duński F-16BM, Belgijski F-16AM, Holenderski F-16A w ciekawym pasiastym kamuflarzu czy F-16C z USAF. Nasze Siły Powietrzne zaprezentowały prawie wszystkie maszyny używane na codzień, tak więc zobaczyliśmy MIGa-29A, SU-22UM-3K w ciekawym tygrysim malowaniu, CASA C295M, M28B1M Bryza, TS-11 Iskra, śmigłowce MIL-MI-14PŁ, SH-2G Kaman Marynarki Wojennej, MIL MI-24W, MIL MI-8, PZL W-3W Sokół, PZL SW-4 Wojsk Lądowych, MI-2 i PZL Kania w barwach Straży Granicznej oraz Policyjny Bell 214. Aeroklub Polski zaprezentował sporą grupę samolotów turystycznych i sportowych / min. PZL-104 Wilga, EM-11C Orka / oraz parę oldtimerów: PiperCuba, RWD-5, Polikarpowa PO-2, Bucker Jungmanna, TS-8 Bies. Na wystawie statycznej można było dotknąć nieśmiertelnego Spitfire'a Mk IX.
Podsumowując poza bogatymi występami zespołów akrobacyjnych nie zobaczyliśmy nic ciekawego, nowego. Tradycyjny brak gości ze wschodu i ich sprzętu... . Organizatorzy zadbali o zaplecze gastronomiczne, coli i kiełbasek nie brakło, natomiast kolejki do WC były spore. Sporo nerwów straciliśmy przy dojeżdzie i potem wyjeżdzie z pokazów, ale to już tradycja... Zapraszam do naszej galerii no i oczywiście na AIR SHOW Radom 2007.
Relacja z Air Show Radom 2003
POKAZY LOTNICZE - AIR SHOW RADOM 2003
Pokazy lotnicze w Radomiu odbyły się już po raz kolejny. W dniach 30-31 sierpnia mieliśmy naprawdę udany show. Ta edycja pokazów była najlepszą jak dotąd. Wśród perełek tego AirShow należy wymienić: brytyjski zespół akrobacyjny Red Arrows, który zobaczyliśmy po raz pierwszy na naszym niebie. Zaliczyli naprawde udany występ na swoich Hawkach. Ciekawie także zaprezentowały się Siły powietrzne Izraela w składzie: C130H Hercules, F-15D. Z zespołów akrobacyjnych zobaczyliśmy także: francuskie Patrouille de France oraz naszych pilotów z Żelaznego, Orlika i Biało-Czerwonych Iskier.
|
Jeśli nie byli Państwo na pokazach lotniczych, to powinni się Państwo w najblizszym czasie tam udać, oto kilka słów tytułem wstępu....
Polskie Siły Powietrzne, czy dysponuje nowoczesnym sprzętem? Na czym latają nasi piloci? Czy stanowi wystarczającą siłę by bronić naszego nieba?
Radom Air Show, to największe pokazy lotnicze w kraju. Zapraszam do zapoznania sie z historią tej imprezy