XI Małopolski Piknik Lotniczy

piknik malopolski 5 rel 210 5459

Relacja z Pikniku Lotniczego w krakowie.

Czytaj więcej...

Śląski Air Show 2015 Katowice-Muchowiec

Śląski Air Show 2015

Relacja z Śląskiego Air Show 2015.

Czytaj więcej...

I Podkarpackie Pokazy Lotnicze - Mielec 2015

Relacja z pokazów lotniczych w Szczurowej.

Czytaj więcej...

Relacje

     Samolot EM-11C Orka

      Często widziany przez nas na piknikach lotniczych w ostatnich latach, ładnie sie prezentuje w powietrzu, poniżej troszkę informacji technicznych o tym samolocie oraz mała galeria zdjęć.

     EM-11C ORKA to czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi posiadający wygodną kabinę pasażerską. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele, przednie odchylane i przesuwane. Fotele wyposażone w 3- punktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe zintegrowane z kadłubem. Usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160KM każdy przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników. Śmigła 3 łopatowe typu "constant speed" firmy MT-Propeller. Podwozie zabudowane na kadłubie chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory hydrauliczno-gazowe. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni.

Podstawowe dane techniczne i eksploatacyjne:
Długość    8,705m / 28,56 ft
Wysokość    2,585m / 8,48 ft
Rozpiętość    13,50m / 44,29 ft
Rozpiętość do hangarowania    10,50m / 34,45 ft
Powierzchnia skrzydła    16,50 m2 / 177,61 ft2
Siedzenia    4
Maksymalny ciężar w locie    1820kg / 4012 lbs
ładunek max    550kg / 1212 lbs
Zasięg max
(z rezerwą nawigacyjną na 45 minut lotu)    1700km / 918 nm
      
Prędkości:     
Maksymalna prędkość lotu poziomego
(TAS, ISA)    261 km/h / 141 kts
Prędkość maksymalna (VNE)    359 km/h / 194 kts
Prędkość podejścia do lądowania    142 km/h / 77 kts
Prędkość przeciągnięcia
(konfiguracja do lądowania)    109 km/h / 59 kts
Prędkość wznoszenia    5,1 m/s / 1000 ft/min
Prędkość wznoszenia
na jednym działającym silniku (ISA)    1 m/s / 200 ft/min
Zużycie paliwa AVGAS 100LL
przy 75% mocy silników    52 l/godz
      
Rozbieg    358 m / 1174 ft
Dobieg    556 m / 1824 ft

Wyposazenie podstawowe
Silnik:
Producent:  LYCOMING
Model: IO-320-B1A / LIO-320-B1A
Moc: 160 hp/2700 rpm

Smigla:
Producent :  MT - Propeller
Typ : constant speed
Model : MTV-12-C-C-F/CFRD183-119d

Wyposażenie radiowo-nawigacyjne:
Garmin GMA-340
Garmin GNS-430
Garmin GNS-530
co stanowi optymalny zestaw dwóch radionadajników/radioodbiorników, dwóch odbiorników VOR/ILS i dwóch odbiorników GPS, a więc zestaw umożliwiający pełną nawigację VFR/IFR w dzień i w nocy.
Transponder:
GTX 330 (z modem S)
Przyrządy pilotażowe:
United Instruments,
WUMA Instruments, R.C. ALLEN
Przyrządy silnikowe:
J.P. Instruments EDM900
Inne instalacje:
Układ ostrzegania o pożarze na silniku
Instalacja hamulcowa:
hydrauliczna Parker Hannifin, Goodridge
Instalacja elektryczna:
napięcie 28V, dwa alternatory Kelly Aerospace, 1 akumulator GILL, wyposażona w gniazdo zasilania lotniskowego.
Instalacja paliwowa:
Zbiorniki w skrzydłach o łącznej pojemności 400 l, dwie pompy paliwowe główne, dwie pompy paliwowe awaryjne, zbiorniki wyposażone w pojemnościowe paliwomierze, z czujnikami rezerwy paliwa
Instalacja hydrauliczna:
do chowania/wypuszczania podwozia, zbudowana na podzespołach Parker Hannifin

Zastosowanie
Dla biznesu
Potrzebujesz więcej czasu? Organizuj spotkania ze swoimi klientami gdzie chcesz i kiedy chcesz a samolot Orka Ci to umożliwi. Połączenie szybkości, bezpieczeństwa i komfortu sprawia, że podróże biznesowe stają się bardziej efektywne. Ponadto wspaniałe i niezapomnianie wrażenia dzięki panoramicznej widoczności nadadzą nową jakość w każdym biznesie.
Air taxi
Kabina pasażerska z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca.
Dla rodziny
Ten czteromiejscowy samolot z przestronną kabiną stanowi zdecydowaną alternatywę dla dalekich podróży samochodowych zarówno w kraju jak i za granicę. Możliwość operowania z każdego lotniska, nawet z nieutwardzonych lądowisk, nieporównywalnie ułatwia organizację przelotów. Ponadto szybkość, komfort, zasięg, ładowność i bezpieczeństwo to dodatkowe cechy samolotu, które ułatwiają dotarcie do wymarzonych miejsc.
Do szkolenia
Ten dwusilnikowy samolot z popularnymi silnikami Lycoming i chowanym podwoziem jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla ośrodków szkoleniowych jak i dla firm lotniczych, które chcą podnosić kwalifikacje swoich pilotów i zapewnia doskonałe warunki dla szkolenia i treningu na samolotach wielosilnikowych, bardzo dobre osiągi, wysokie bezpieczeństwo i komfort lotu, a wszystko to za wyjątkowo przystępną cenę i rozsądne koszty eksploatacji.
Do patrolowania
Dwusilnikowy samolot z dużym zapasem bezpieczeństwa, duży zasięg umożliwiający długie przebywanie w powietrzu, panoramiczna widoczność kabiny to najlepsze cechy samolotu patrolowego. Jeśli to uzupełnić możliwością zabudowy szerokiej gamy aparatury obserwacyjno-rozpoznawczej to dostajemy w ręce idealne narzędzie dla firm i służb, które w tani i niezawodny sposób potrzebują wykonywać takie zadania.

dane pochodzą z serwisu producenta: Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze S.A.  www.marganski.com.pl 
fotografie: Krzysztof Łybko

Pokazy Lotnicze AIRPOWER 2013 - Zeltweg 28-29 czerwiec 2013r.

Airpower13_15_800.jpgAirpower13_32_800.jpgAirpower13_84_800.jpgAirpower13_160b_800.jpgAirpower13_163.jpgAirpower13_42_800.jpgAirpower13_69_800.jpgAirpower13_95_800.jpgAirpower13_156_800.jpgAirpower13_08_800.jpgAirpower13_111_800.jpgAirpower13_173.jpgAirpower13_09_800.jpgAirpower13_05_800.jpgAirpower13_26_800.jpgAirpower13_22_800.jpgAirpower13_142_800.jpgAirpower13_108_800.jpgAirpower13_123_800.jpgAirpower13_81_800.jpgAirpower13_127_800.jpgAirpower13_75_800.jpgAirpower13_62_800.jpgAirpower13_117_800.jpgAirpower13_28_800.jpgAirpower13_168.jpgAirpower13_20_800.jpgAirpower13_07_800.jpgAirpower13_39_800.jpgAirpower13_12_800.jpgAirpower13_129_800.jpgAirpower13_54_800.jpgAirpower13_106_800.jpgAirpower13_13_800.jpgAirpower13_103_800.jpgAirpower13_51_800.jpgAirpower13_112_800.jpgAirpower13_44_800.jpgAirpower13_21_800.jpgAirpower13_06_800.jpgAirpower13_154_800.jpg

Zlot pojazdów militarnych Bytom - VII ŚLĄSKIE MANEWRY  -   03-05.06.2011r.

     Kolejna edycja tej imprezy odbyła się w pierwszy weekend czerwca z niedzielnym finałem w bytomskich dolomitach /Sportowa Dolina/. Całość zlotu miała charakter trzy dniowy, część sprzętu pokazywano także w Radzionkowie, Tarnowskich Górach oraz bytomskim rynku. W tym roku rekonstrukcje przesunięte zostały w troszkę inną lokalizację w związku z pracami budowlanymi wokół terenu. Impreza rozrosła się, przy drodze prowadzącej na teren pokazu powstało spore miasteczko campingowo-namiotowe, biorących udział w inscenizacji członków grup rekonstrukcji historycznej. Na miejscu wydzielono spory kawałek łąki dla pokazów dynamicznych sprzętu wojskowego i rekonstrukcji. Swój sprzęt bojowy /autentyczny, zrekonstruowany lub repliki/ prezentowało kilka grup rekonstrukcji na swoich wydzielonych sektorach /min. Grupa Śląsk, 7th Marine Regiment Reenactment/. Impreza sponsorowana w części przez MON, tak więc swoje stoisko miało i Wojsko Polskie.
     Wbrew temu co sugerowała ulotka, spodziewanego Shermana nie udało się znaleźć /musiał się nieźle okopać :)/, ale sprzętu było sporo i co najważniejsze odmiennego typu niż w ubiegłych latach. Perełką zlotu była replika niemieckiego czołgu z okresu II WŚ - Panzerkampfwagen V Panther, poza tym można było zobaczyć min. transportery BMP-1, SKOT i M-113, czołg PT-91 Twardy, ciężarówki STAR 266, M3, kilkanaście małych samochodów terenowych od Kubelwagena, Jeepa Willysa, Land Rovera do Tarpana Honkera. Czyli pojazdy z różnych epok od II WŚ do lat obecnych /PT-91 Twardy/. Częścią programu były dynamiczne pokazy sprzętu wojskowego, dodatkową atrakcją była możliwość przejaźdzki transporterem. W pokazie  dynamicznym udział wzieły: czołgi Panzerkampfwagen V Panther i PT-91 Twardy, transportery BMP-1, FV432, SKOT, MTLB. Nie było zapowiadanego wcześniej i znanego z ubiegłorocznej edycji  transportera Rosomak.
     Jednak najbardziej oczekiwanym pokazem na tego typu imprezach są rekonstrukcje historycznych bitew / potyczek /, w tej edycji były dwie. Pierwsza prznosiła nas do 1944r na tereny północnej Francji tuż po lądowaniu aliantów na plażach Normandii /operacja Overlord/. Rekonstrukcja przebiegała następująco: patrol US Army napotyka swój odpowiednik z Wehrmachtu, po krótkiej wymianie ognia, Niemcy wycofują się do swoich oddziałów. Amerykanie atakują wraz z posiłkami pozycje niemieckie. Korzystając z wsparcia artylerii unieszkodliwiają  oddziały Wehrmachtu /21 Dywizji Pancernej stacjonującej niedaleko Caen w czerwcu 1944r./ W tej inscenizacji z sprzętu bojowego użyto: Kubelwagena,  Panzerkampfwagen V Panther po stronie niemieckiej i Jeepa Willysa wraz z ciężarówką po stronie amerykańskiej /tu właśnie powinien znaleźć się ten zaginiony Sherman/. Przydałoby się też więcej realności i dbałości o szczegóły / np. żołnierze amerykańscy nie strzelali w 1944r. z Kałasznikowa /.
    Druga rekonstrukcja miała nas przenieść do 2003r. podczas drugiej interwencji w Iraku. Walki toczone niedaleko lotniska Basra przez Marines z Kompanii Kilo i India wchodzących w skład 3d battalion, 4th Marine Regiment (RCT-7). Rekonstrukcja przebiegała następująco: oddział Marines wysłany na zwiad w ciężarówce / :) przydałoby się tutaj chociaż z dwa Hammery / dostrzega oddziały irackie wyposażone w BMP-1. Wywiązuje się walka / hmm działka BWP powinny rozszarpać nieuzbrojoną ciężąrówkę ale.../, na pomoc amerykanom przychodzą brytyjczycy z oddziału 1st UK Division, którzy z wsparciem artylerii rozbijają oddziały irackie, biorąc przy okazji kilku jeńców. Użyto w tej inscenizacji trochę sprzętu bojowego: transportery MTLB i BMP-1 po stronie irackiej oraz po stronie amerykańsko-brytyjskiej: ciężarówka US M35A2 REO Company Truck, Transporter opancerzony FV432, pojazd terenowy UK Santana/Land Rover.

    Ogólnie bardzo udana impreza, pogoda dopisała, przygrywała jakaś orkiestra. Organizatorzy zadbali o zaplecze gastronomiczne, była wojskowa grochówka i kiełbaski, postawiono spory namiot gdzie można było spokojnie usiąść i konsumować w cieniu. Kilka stoisk z mundurami, plastikowymi karabinami itp. na pewno też zadowoliły obecne na imprezie dzieciaki. Z dojazdem i wyjazdem oraz zaparkowaniem nie było problemu. Muzeum Lotnictwa w Krakowie prezentowało swój muzeobus / chociaż słowo "bus" to bardzo na wyrost, mała ciężarówka z paroma fotelami i ekranem /, ale pomysł dobry. Mankamentem imprezy było słabe nagłośnienie, prowadzącego było słychać tylko w niewielkiej części widowni, a przy drugiej inscenizacji prawie w ogóle.

    Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć oraz oczywiście na przyszłoroczną edycję.


Dni NATO oraz Czeskich Sił Powietrznych, 20-21 wrzesień 2014 - Ostrawa

 

     Ubiegłoroczna edycja tych pokazów lotniczych była wyjątkowo udana. Jak co roku program pokazów odbywał się równolegle na  ziemi i w powietrzu. Prezentowano sporą ilość użytkowanej w armiach NATO techniki wojskowej począwszy od lekkiej broni palnej, ciężkie pojazdy wojskowe, aż po sprzęt lotniczy. Dni NATO są imprezą dwudniową odbywającą się pod koniec września, niejako zamykającą sezon pokazów lotniczych w tej części Europy. Partnerem specjalnym imprezy była Polska.
Pokazy zgromadziły rekordową ilość odwiedzających, ponad 220 tysięcy co stawia tą imprezę wśród największych w naszym regionie.
     Dojazd na imprezę przebiegł bez niespodzianek, dopiero w okolicy lotniska utrudnieniem był spory korek. W związku z tym zaparkowaliśmy dosyć daleko i zafundowalismy sobie kilkukilometrowy spacer wokół lotniska. Po szybkim przejściu wystawy statycznej zajęliśmy docelowe miejsce do fotografowania, jak zwykle poza terenem dla publiczności.
     Choć na pierwszy rzut oka program pokazów wyglądał okazale, to po dokładnej analizie okazało się, iz większość pozycji lotniczych dostępna będzie tylko na statyce. W dodatku w tej edycji nie zobaczyliśmy żadnego lotniczego zespołu akrobacyjnego. W części lądowej do najciekawszych pozycji prezentacji należały min. transporter Pandur II 8x8, samobieżna haubica DANA 152mm, czołg Leopard 2 A4 będący na uzbrojeniu naszej armii. Natomiast trzeba przyznać, iż to co zostało w lotniczych pokazach dynamicznych zaprezentowało się wspaniale. Były wsród nich także swego rodzaju rodzynki, mianowicie szwedzki SAAB 35C Draken, SAAB JA-37 Viggen oraz samolot pionowego startu CV-22B Osprey z USAAF. Szwedzkie produkcje zaprezentowały się w powietrzu razem z aktualnym produktem, czyli JAS-39C Gripen. Ciekawe pokazy w locie dali także piloci słowackiego MIGa-29, holenderskiego i duńskiego F-16MLU oraz fińskiego F-18C, wszystkie okraszone sporą dawką flar. Niestety awaria naszego MIGa-29 wykluczyła go z pokazów dynamicznych. Z śmigłowców obejrzeliśmy min. MI-24W, MI-171, Augusta A109, Eurocopter EC-135 T2+, PZL W-3A Sokół,
     Polska jako specjalny partner imprezy prezentowała sporo sprzętu wojskowego użytkowanego przez nasza armię, zobaczyć można było min. transporter KTO Rosomak, czołg Leopard 2A4, pojazdy HMMWV, Trakker, MIG-29, SU22M3, F-16b52+, CASA C-295M, MI-17, AN-28, C-130E.

     Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć...



strona www organizatora: http://2014.natodays.cz/

 Następna edycja Dni NATO 2015 : http://www.natodays.cz/

XII Międzynarodowy Festiwal Modeli Redukcyjnych - Bytom 14-15 marca 2015

 

    W połowie marca br. po raz kolejny gościliśmy w Bytomiu znakomitych modelarzy wraz z swoimi niesamowitymi dziełami. Ta dwudniowa impreza modelarska gościła ponad 350 zawodników z kilku krajów, do konkursu w kilkunastu kategoriach wystawiono ponad 1200 modeli. Sędziowie przyznali ponad 300 wyróżnień. Imprezie towarzyszyły pokazy grup rekonstrukcji historycznej, pokazy zastosowań technik modelarskich oraz stoiska handlowe. Wszystkie modele były udostepnione do oglądania i fotografowania.
    Ponizej klika zdjęć niektórych dioram i modeli...

festiwal_modele08.jpgfestiwal_modele01.jpgfestiwal_modele06.jpgfestiwal_modele22.jpgfestiwal_modele17.jpgfestiwal_modele10.jpgfestiwal_modele19.jpgfestiwal_modele07.jpgfestiwal_modele09.jpgfestiwal_modele18.jpgfestiwal_modele11.jpgfestiwal_modele16.jpgfestiwal_modele15.jpgfestiwal_modele12.jpgfestiwal_modele20.jpgfestiwal_modele03.jpgfestiwal_modele04.jpgfestiwal_modele21.jpgfestiwal_modele13.jpgfestiwal_modele14.jpgfestiwal_modele05.jpgfestiwal_modele02.jpg

 

Wyszukiwacz

Najbliższa impreza

 mazury airshow2024

 lotniczy dzien aeroklubu krakowskiego2024

 

Reklama

Nasz Facebook

POKAZY LOTNICZE

Easy to startJeśli nie byli Państwo na pokazach lotniczych, to powinni się Państwo w najblizszym czasie tam udać, oto kilka słów tytułem wstępu....

czytaj więcej...

POLSKIE SIŁY POWIETRZNE

psp MPolskie Siły Powietrzne, czy dysponuje nowoczesnym sprzętem? Na czym latają nasi piloci? Czy stanowi wystarczającą siłę by bronić naszego nieba?

czytaj więcej...

RADOM AIR SHOW

airshow radom 2015 mRadom Air Show, to największe pokazy lotnicze w kraju. Zapraszam do zapoznania sie z historią tej imprezy

Czytaj więcej...

Początek strony