Polskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
HEMS / Helicopter Emergency Medical Service / Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego
HISTORIA
Od początków awiacji samolot przystosowywano do spełniania różnorodnych zadań. Gdy poziom technologiczny samolotów umożliwił zabieranie na pokład kogoś więcej niż tylko pilota próbowano wykorzystać nowe konstrukcje do zadań min. medycznych tj. ewakuacja rannych z pola walki. W Polsce pierwsze takie próby podjęto w okresie międzywojennym. Jednakże jakikolwiek większy rozwój tego typu inicjatyw przerywa wybuch II Wojny Światowej. Mija ponad 15 lat, w 1955 roku utworzono nowe struktury Lotnictwa Sanitarnego. Na terenie całego kraju powstało 15 zespołów lotniczych, a w Warszawie utworzono Centralny Zespół Lotniczy. Na początku działalności użytkowano polskie samoloty S-13 / licencyjny dwupłat CSS-13 produkcji b. ZSRR /, później w barwach LPR latały także samoloty tj. Jak-12, PZL-101 Gawron, AN-2, Turbolet. Masowe wprowadzenie do użytku w Polskim lotnictwie śmigłowców, spowodowało także rewolucję w transporcie sanitarnym. Od tej chwili ratownicy mogli dotrzeć i wylądować niemal w każdym zakątku kraju. Pierwsze śmigłowce LPR to SM-1 i SM-2 następnie wymienione na MI-2. Ten ostatni z śmigłowców latał zresztą jeszcze do ubiegłego roku, kiedy to ostatecznie zakończono wymianę sprzętu na Eurocoptery EC-135. Głęboką reorganizację Lotnicze Pogotowie Ratunkowe przeżyło w 2000 roku. Powołano wtedy nową strukturę, która istnieje do dzisiaj: HEMS / Helicopter Emergency Medical Service /, Śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego z 17 bazami regionalnymi i jedną sezonową oraz dwoma zespołami transportowymi EMS / Emergency Medical Service /.
Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wykonuje zadania związane z medycyną i lotnictwem:
- ratownictwo medyczne – medyczne czynności ratunkowe (loty do wypadków i nagłych zachorowań i udzielanie pomocy ich ofiarom);
- lotniczy transport sanitarny (transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej);
- lotniczy transport medyczny spoza granic kraju (np. transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami Polski);
- lotniczy transport medyczny poza granice kraju.
Zapleczem logistycznym jest siedemnaście baz stałych, w których stacjonują śmigłowcowe zespoły ratownictwa medycznego. Zespół Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego składa się z pilota, ratownika medycznego/pielęgniarki i lekarza.
BAZY HEMS
Białystok – Lotnisko Białystok-Krywlany – Ratownik 1
Bydgoszcz – Lotnisko Bydgoszcz-Biedaszkowo – Ratownik 2
Gdańsk – Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo – Ratownik 3
Gliwice – Lotnisko Gliwice-Trynek – Ratownik 4
Kielce – Lotnisko Kielce-Masłów – Ratownik 5
Kraków – Port lotniczy Kraków-Balice – Ratownik 6
Lublin – Lotnisko Lublin-Radawiec – Ratownik 7
Olsztyn – Lotnisko Olsztyn-Dajtki – Ratownik 8
Poznań – Port lotniczy Poznań-Ławica – Ratownik 9
Sanok – Lądowisko Sanok – Ratownik 10
Szczecin – Port lotniczy Szczecin-Goleniów – Ratownik 11
Warszawa – Lotnisko Warszawa-Babice – Ratownik 12
Wrocław – Port lotniczy Wrocław-Strachowice – Ratownik 13
Zielona Góra – Lotnisko Zielona Góra-Przylep – Ratownik 15
Łódź – Port lotniczy Łódź-Lublinek – Ratownik 16
Suwałki – Lotnisko Suwałki – Ratownik 17
Płock – Lotnisko Płock – Ratownik 18
Koszalin – Lotnisko Zegrze Pomorskie, baza sezonowa
WYPOSAŻENIE
Do 2011 roku na wyposażeniu znajdowały się, oprócz wprowadzanych nowych EC-135, jeszcze śmigłowce MI-2. Jednakże po dostarczeniu przez Eurocoptera ostatnich zamówionych śmigłowców EC-135 ujednolicono sprzęt, MI-2 odsprzedano do innych zadań. Oprócz śmigłowców LPR użytkuje jeszcze samoloty dyspozycyjne Piaggio P.180 Avanti.
żródło: