W tym dziale postaram się opisać niektóre współczesne Polskie Konstrukcje Lotnicze.

     Przemysł lotniczy rozwijany był w naszym kraju od odzyskania niepodległości w 1918r. W okresie międzywojennym osiągneliśmy sporo sukcesów na tym polu, przed II wojną światową produkowaliśmy szereg różnego typu samolotów, od konstrukcji lekkich np. RWD-5 po myśliwce i bombowce dla Polskiego Lotnictwa Wojskowego / min. PZL-P37 Łoś, PZL-P7, PZL-P11c, PZL P-23 Karaś, PZL-P24/. Przegrana obrona kraju w 1939 roku przerwała rozwój przemysłu lotniczego i naszych nowoczesnych jak na tamte czasy konstrukcji.
     Po roku 1945 następuje odbudowa potencjału przemysłowego kraju w tym także fabryk lotniczych. Pod okiem wschodniego "brata" pojawiają się pierwsze konstrukcje naszych inżynierów / min. TS-8 Bies /, oczywiście większość produkcji podporządkowana jest na potrzeby Wojska Polskiego. Sporo samolotów produkowano na obcej licencji. Produkcja obejmuje lekkie samoloty śmigłowe  dla szkolenia pilotów oraz różnych zadań / CSS-13, Jak-12, PZL-110 Koliber, LWD Junak, LWD Szpak, LWD Żak, PZL-101 Gawron,  PZL-102 Kos, PZL-104 Wilga, PZL-105 Flaming, PZL-106 Kruk,  M18 Dromader, TC-130 Orlik, PZL M20 Mewa, PZL M26 Iskierka, / , samoloty transportowe / na sowieckiej licencji AN-2, PZL M28 Skytruck, PZL M28B Bryza /, samoloty odrzutowe, szkolno-bojowe i myśliwskie / TS-11 Iskra, LIM-1, LIM-2, LIM-5, LIM-5,  I-95 Iryda /, śmigłowce / SM-1, SM-2, MI-2, PZL Kania, W-3W sokół i Anakonda, PZL SW-4 /.
     Po upadku komunizmu i faktycznym odzyskaniu niepodległości następuje zmiana także w przemyśle lotniczym, niestety przemian i gospodarki rynkowej nie wytrzymało kilka wytwórni, a pozostałe borykają się z problemami finansowymi do dziś. Koniec zimnej wojny i przemiany powodują rozwój lotnictwa cywilnego - turystycznego i sportowego, natomiast światowy postęp technologiczny powoduje iż nie jesteśmy juz w stanie produkować samodzielnie wojskowych samolotów odrzutowych. Największe z firm lotniczych zostaje sprzedanych zagranicznym kompaniom lotniczym i zajmuje się co najwyżej montażem i produkcją podzespołów.
     Dziś zakłady produkujące dla wojska przestawiły się częściowo na produkcję cywilną / nie zawsze związaną z lotnictwem/, produkując podzespoły dla konstrukcji lotniczych firm zagranicznych.
     Mniejsze wytwórnie produkują jednak małe samoloty oraz szybowce, paralotnie, osiągając od wielu już lat sukcesy na tym polu. I w nich nadzieja na rozwój sektora lotniczego w naszym kraju.

Wytwórnie i fabryki związane z produkcją lotniczą:

- Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu   / należą do Sikorsky Aircraft Corporation /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

W zakładach produkowane są takie konstrukcje: PZL-M28 i M28B Bryza /licencja/, M18 Dromader,  montaż S-70i BLACK HAWK /licencja/

- PZL Świdnik S.A.  / należy do Augusta/Westland /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

W zakładach produkowane są śmigłowce: PZL W-3W Sokół, W3R Anakonda, W-3RL Głuszec, ,PZL SW-4, montaż AW149

- WSK PZL Rzeszów  / należy do United technologies /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

Produkcja: komponenty lotnicze, odlewy precyzyjne, silniki lotnicze, przekładnie silnikowe

- WSK PZL - Warszawa II  / Grupa kapitałowa Bumar /

Produkcja osprzętu lotniczego, systemy sterowania i pomiarów,

- WSK PZL - Kalisz

Produkcja silników lotniczych, podzespoły lotnicze.

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty śmigłowców używanych przez Polską Armię min. MIL MI-24D, MIL MI-14, MIL MI-8, MIL MI-2

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty samolotów: MIG-29, SU-22, PZL 101 Gawron , PZL 104 Wilga, PZL 110 Koliber, TS-11 Iskra.

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty silników lotniczych.

- Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski

Aktualnie produkują: EM-11C Orka oraz szybowiec MDM FOX

- Aero Service

Przygotowania do produkcji samolotów ultralekkich:  Puma, Panda

- Ekolot

Produkcja samolotów ultralekkich: JK 05L Junior, JK 01A Elf, KR030 Topaz

- Aero Kros

Produkcja samolotów ultralekkich: MP-02 Czajka

-3Extrim sp. z o.o.

Produkcja samolotów ultralekkich: 450 ULTRA, 550 TRENER.

- Allstart PZL Glider sp. zo.o.

Produkcja szybowców: SZD-64 PERKOZ, SZD-59 ACRO, SZD-51-1, SZD-51-1 JUNIOR, SZD-50-3 PUCHACZ.

- Biuro Projektowe "B" Bogumił Bereś

Projektowanie i produkcja szybowców: SZD-56-1 DIANA, SZD-56-2 DIANA 2

- Zakład Szybowcowy Jeżów

Projektowanie i produkcja szybowców: PW 5 SMYK, PW 6U

- Państwowe Zakłady Lotnicze EADS Warszawa-Okęcie S.A.

Produkcja samolotów : TC-130 ORLIK II

c.d.n.

Początek strony